Algemeen

Kamp Couvin 2024

Deze pagina is jouw wegwijzer doorheen de kampinfo. Klik op een link in de inhoudstafel om naar de betreffende paragraaf te springen.

Inleiding: Wij zijn aan zet

Wij zijn aan zet… En zetten aan richting COUVIN!! 
Naar goede gewoonte ruilen we de eerste 10 dagen van juli ons Dikkelvens paradijs in voor een Ardens Walhalla! Ons kampterrein van dit jaar is dan ook weer een groen pareltje vlakbij de Franse grens, helemaal klaar om te veranderen in een bruisend vleermuisdorp.

Zoals vorige jaren kamperen wij met alleman samen op één groot veld. Van de jongste tot de oudste, iedereen is mee in deze scoutsfamilie. Daarom zijn wij razend enthousiast om ook onze nieuwe Toekantak te verwelkomen op hun eerste vleermuiskamp. Bereid jullie dus al maar voor op weer een onvergetelijk avontuur, vol zotte spelletjes, grensverleggende wandeltochten, gezellige kampvuuravonden, lekker eten en nog zo veel meer!

Om optimaal voorbereid te zijn, neem je best alle info door zodat je helemaal klaar bent om op 1 juli te vertrekken. Vergeet daarbij zeker ook niet de pagina van je tak te checken, voor specifieke info. Momenteel zijn we nog bezig de laatste puntjes op de i te zetten, dus houd de website en je mails goed in de gaten voor bijkomende info :))

Wij staan al te popelen van ongeduld! Dus tot dan allemaal!

Breek het gelid,
krak!
Xx De Leiding

Vertrek en terugkomst

Die kampkriebels beginnen te stijgen, maar het is nog even aftellen… Gelukkig vliegt de tijd voorbij en zal 1 juli er sneller zijn dan jullie denken. Ja ja, je leest het goed, we vertrekken de eerste maandag van de zomervakantie (als dat geen goede start is 😉). Terugkomen gebeurt op donderdag 11 juli. De Bevers en Toekans zullen op zondag 7 juli (bezoekdag) worden opgehaald.

Natuurlijk is er geen betere manier om kamp stevig in te zetten dan met je beste vrienden naar de andere kant van België te treinen 🚂. Hieronder vind je binnenkort de uren waarop jullie vertrekken en terugkomen. Het is elk jaar weer een gigantische volksverhuizing en daar komt dus wel wat werk bij kijken, zorg er dus zeker voor dat je op tijd aan het station bent! Net zoals de afgelopen jaren vertrekken we in twee groepen, dit om het onszelf en de NMBS een beetje gemakkelijker te maken.

  • Vertrek: Maandag 1 juli *
    • Bevers: …
    • Welpen: …
    • Wolven: …
    • JVG’s: …
    • VG’s: …
    • Seniors: …
  • Terugkomst: Donderdag 11 juli *
    • (Bevers: opgehaald op bezoekdag 7 juli)
    • Welpen: …
    • Wolven: …
    • JVG’s: …
    • VG’s: …
    • Seniors: …
  • * Vertek en aankomst gebeurt aan het station van Gavere-Asper. Zorg dat je 20 à 30 minuten op voorhand bent!

Inschrijvingen

Het vraagteken wanneer is al opgelost… Maar hoe kunnen we dan mee op deze niet te missen ervaring? Door je in te schrijven natuurlijk, (duuuh)!! Dit jaar werken we met een nieuw systeem: STAMHOOFD. Dit gaat het jou en de leiding, nu en de komende jaren een stuk gemakkelijker maken. Gedaan met de jaarlijkse medische fiches en bergen administratie. Vanaf nu verzamelen we dit op een online platform, zodat dit niet telkens opnieuw moet gebeuren. Wat moet je hiervoor doen?

  1. Je surft naar: https://inschrijven.devleermuis.be
  2. Je kiest voor account aanmaken en vult je gegevens in
  3. Daarna kan je een lid inschrijven (één account kan meerdere leden beheren)
  4. Je vult de gegevens van het lid (je kind) in
  5. Wanneer al de nodige info ingevuld is (incl. medische fiche), kan je je kind inschrijven voor kamp
  6. ! Let op dat je zeker de juiste tak aanduidt
  7. Betalen is dan de laatste stap :))

Je moet je dus zowel inschrijven als lid, als voor kamp!!

Dit systeem zal niet enkel gebruikt worden voor kamp, maar ook voor de inschrijvingen van volgend jaar. Een uitgebreidere uitleg daarover volgt nog.

Let op! De inschrijvingen sluiten op 2 juni om 23u59

Briefje sturen

Laten we even afstappen uit dat onlineverkeer van instagramberichten, tiktokfilmpjes of snapchatshots, maar terugkeren naar de tijd van pen en papier ✍️💌!
Het is altijd leuk om een kaartje of briefje te krijgen van het thuisfront, maar we willen jullie vragen om geen pakketjes op te sturen. We merkten de voorbije jaren wel vaker dat kinderen grote pakketten met snoep, frisdrank, cadeaus enzoverder toegestuurd kregen. Dit is absoluut niet nodig op een kamp van 10 dagen en zorgt voor veel extra afval (Lees: “Een scouts/gids staat open voor de natuur en is milieubewust.”). We willen tevens vooral het contrast vermijden met kinderen die deze dingen niet allemaal toegestuurd krijgen.

Hieronder vind je het adres om postkaartjes en brieven naartoe te schrijven:

Mr. Jean-Claude Dupont
200e FOS De Vleermuis
t.a.v. vooornaam + naam // tak (toekans, bevers, welpen, wolven, JVG's, VG's, seniors, stam)
Chemin de la Brouffe 19
5660 Couvin

*Opgelet: de post werkt niet altijd even snel, dus verstuur alles op tijd!

Hoe vind ik het kampterrein

Google maps is precies nog niet helemaal mee met alle straatnamen in België…
Daarom zijn hier de coördinaten voor onze exacte locatie:

Link naar Google Maps
50°06038, 4°29036

Contact met het kamp

Als je om een dringende reden contact wil opnemen met het kamp, kan je dit op onderstaand nummer. Als de ontvangst goed is, kan je dit nummer 24/7 bereiken. Is Salangaan toch onbereikbaar, dan kan je op deze pagina de gsm-nummers terugvinden van alle leiding: https://www.devleermuis.be/de-leidersploeg/ .
We vragen wel dit enkel te doen als het echt nodig is. Uiteraard staan we steeds klaar om te helpen bij problemen, maar kamp is al een hele organisatie en we gunnen onze eenheidsleider ook een beetje rust.

Geestige Salangaan (EL): +32 468 56 64 74

Voorkamp en afbraak

Het is altijd een beetje magisch om na een heuse staptocht naar een afgelegen veld in Wallonië toe te komen en er een heel terrein vol tenten, constructies en een toren te zien: ons vleermuisdorp! Dat mooie dorp komt er natuurlijk niet zomaar en gaat nadien ook niet gewoon weg. Gelukkig kunnen we al jaren op jullie, de ouders, rekenen op voor- en nakamp, minstens even plezant als kamp!

We sjorren, boren en bouwen er met een hele bende 3 dagen op los om het dorp te laten verrijzen. Na 10 prachtige dagen kamp zorgen we dan dat alles weer veilig naar Dikkelvenne wordt gebracht.

Iedereen die graag eens de kampsfeer wil komen opsnuiven is meer dan welkom om de helpers te vervoegen.

Data voorkamp: vrijdag 28 juni t.e.m. zondag 30 juni
Data afbraak & nakamp: woensdag 10 juli t.e.m. vrijdag 12 juli

Wie hierbij graag wil helpen kan dat laten weten aan …, de voorkamp vernatwoordelijke.

Meegaan als helpende hand

Elk jaar zijn wij als eenheid ook afhankelijk van de inzet van enkele enthousiaste ouders die een handje toesteken op kamp. Het merendeel daarvan is al geroutineerd en heeft jaren ervaring, maar net zoals de leiding stoppen er ook elk jaar enkele van onze anciens. Daarom zijn we ook altijd op zoek naar nieuwe enthousiaste ouders die niet bang zijn om hun handen vuil te maken en graag eens de gezellige kampsfeer willen opsnuiven.

Wees zeker niet bang om via één van de volgende wegen contact op te zoeken met de volgende mensen als je je geroepen voelt:

Kamp:

  • mariekevdv@live.be (saki) / 0497 92 15 18
  • katelijne_david@yahoo.com / 0498 34 87 83
  • tomoosterlinck1@gmail.com / 0478 82 54 77

Bezoekdag:

  • sofie.teck78@gmail.com / 0477 63 03 95
  • stijnvermeulen1986@gmail.com / 0485 39 72 01

Bagage en laatste shopmoment

Bagage voor op kamp:
Ik ga op scoutskamp en ik neem mee…
Elk jaar weer hetzelfde dilemma welke trui of broek nu mee moet naar kamp. Daarom helpen wij jullie graag bij deze keuzestrijd en hebben wij een lijstje opgemaakt met alle essentials. Wij vragen ook om alles in één valies te steken en niet je hele kleerkast mee te nemen om het zeulwerk voor leiding en lid te minimaliseren. Dit zorgt ook voor een minder lastige propsessie bij het inpakken en een grotere kans dat je kind toch wel één keer zal wisselen van onderbroek.
Daarnaast is het ook belangrijk om alles te NAAMTEKENEN! Ga er niet van uit dat je kind zijn/ haar kleren wel zal herkennen, want ervaring leert ons dat dit niet het geval is 🙂

  • SLAAPGERIEF
    • Slaapzak (& fleecedekentje)
    • Veldbedje (ENKEL toekans, bevers en welpen)
    • Matje (vanaf Wolven)
    • Hoofdkussen
    • Pyjama
    • Knuffel
  • KLEDIJ
    • PERFECT UNIFORM:
      • hemd én das
    • 3 warme truien
    • 3 korte speelbroeken
    • 3 lange speelbroeken
    • 5 T-shirts
    • Regenjas!
    • Zwemkleren
    • Onderbroeken (eentje te veel kan nooit geen kwaad)
    • 12 paar sokken
    • Verkleedkledij volgens takthema
    • Zonnebril en petje
  • WAS EN PLAS
    • Tandenborstel & tandpasta
    • Washandjes
    • Zonnecrème
    • Badhanddoek
    • 2 keukenhanddoeken
    • Persoonlijke (hygiëne)spullen
WIJ VOORZIEN ECO-ZEPEN, jullie hoeven dus geen zeep, shampoo en dergelijke mee te nemen!
  • SCHOENEN
    • Stapschoenen (botinnen)
    • Sportschoenen
    • Waterschoenen
    • Slippers/ sandalen
    • (Eventueel laarzen voor als het zeer slecht weer zou zijn)
  • ALLERLEI
    • GAMEL, BESTEK EN BEKER (vanaf JVG)
    • Zaklamp
    • Linnenzak
    • Briefpapier, enveloppen, postzegels en schrijfgerei (tip: schrijf op voorhand al adressen op de enveloppen en kleef er al een postzegel op!)
    • Eventueel een boekje, stipverhaaltje of spelletje

Check zeker ook eens de pagina van je tak voor eventuele aanvullingen…

Bagage brengen:
De donderdag voor kamp, dat is dus donderdag 27 juni, kan je de bagage van je kind komen afgeven aan ons. Zo kunnen wij die op de camion gooien en er zo voor zorgen dat alles op tijd en heelhuids in de Ardennen toekomt. Meer info over de exacte plaats en uren zullen nog komen. Check de site & sociale media dus zeker nog eens op voorhand.

We laden op dit moment ook al onze balken in, waar de seniors ook verwacht worden om te helpen!

Bagage afhalen:
Na het kamp kan je je bagage oppikken op vrijdag 12 juli aan het scoutslokaal, de uren worden later nog meegedeeld. We laden dan ook opnieuw onze balken uit, wederom is alle hulp welkom.

Bagage voor op de trein:
Maandag trekken we allemaal met de trein naar Couvi. Je hele valies ligt al op je te wachten op het kampterrein, dus probeer je bagage op de trein zo minimaal mogelijk te houden:

  • lunchpakket!
  • kids-ID of identiteitskaart
  • regenjas
  • Genaamtekende drinkbus : het is de bedoeling dat je deze het hele kamp gebruikt, zo kunnen we onnodig afval vermijden en is iedereen veilig. (Lees: ook voor oudere takken!)

Laatste kampaankopen & afhaalmoment:
Sinds enkele jaren verlopen bestellingen van truien, hemden, dassen, … via onze webshop. Bestellingen kunnen nog tot ten laatste 18 juni (truien en t-shirts tot 9 juni) geplaatst worden op de shop. Afhalen gebeurt tijdens het brengen van de bagage, dus op donderdag 27 juni.

Magda? Danie!

Magda en Danie, al jaren goede vrienden van onze scouts, helpen jullie bij de DO’s en DONT’s van een scoutskamp. Onder het motto ”goede afspraken maken goede vrienden” leggen ze je hieronder enkele van onze afspraken uit. Net zoals op zaterdag zijn er ook op kamp een aantal regels. We zijn hier steeds streng, maar rechtvaardig in en hebben er het volste vertrouwen in dat jullie deze regels zullen naleven.

Drank en drugs

Het is voor leden volstrekt verboden eigen drank mee te brengen. VG’s & seniors krijgen op gepaste momenten kans een pintje te drinken! Zelf drank meebrengen is een enkele reis naar huis reserveren. Drugs, daarover bestaat zowaar nog een pak minder discussie. Drugs in bezit of gebruik: ticket naar huis met nog een staartje volgend scoutsjaar. Zoals een wijs man ooit zei: “Scouts is kicken zonder drugs”

Zakmes

Vanaf JVG’s mag je een zakmes meebrengen, op voorwaarde dat je je teervoet hebt. Een teervoet betekent niet dat je een diploma ‘ik-doe-onnozel-met-mijn-mes-als-ik-dat-wil’ op zak hebt. Hier voorzichtig en verantwoordelijk mee omspringen, is dan ook vanzelfsprekend.

Vroeger naar huis?

We staan er op dat het kamp vanaf de welpen duurt tot 11 juli. Bevers en enkel bevers mogen naar huis op zondag. Als je je kind inschrijft blijft die tot het einde van het kamp. Het kamp is immers geen aanbieding à la carte, maar een totaalpakket en het is voor ons onmogelijk om iedereen een uitzondering te bieden. Lieve mensen als we zijn, zijn we uiteraard bereid rekening te houden met uitzonderlijke omstandigheden. Wanneer een kind ziek wordt of zich kwetst op kamp zullen we uiteraard met u als ouder overleggen of het gepast is dat uw kind op kamp blijft.

Roken, vapes en vuur

Een 100 % scout mag dan wel 5 % fikkiestoker zijn; je hebt geen eigen aansteker of lucifers nodig op kamp. Vuur maken of roken in de slaaptenten is enorm gevaarlijk (slaapzakken zijn vaak licht ontvlambaar). Daarom is dit absoluut verboden. Dit resulteert in een zware sanctie, nl. een enkele reis Ardennen – Gavere-Asper. Ook vapes zijn uit den boze. De leiding zorgt dat er op veilige manier natuurlijk wel kampvuren komen, dus ook de fikkiestokers komen aan hun trekken.

Elektronica

Elke tak maakt zelf afspraken over elektronica. De algemene regel is: neem het niet mee, want je hebt het niet nodig en het kan kapot gaan. Als je het toch mee hebt en het verstoort de werking, dan zal de leiding zo vrij zijn om jullie spullen bij te houden tot het einde van het kamp. Het meenemen van electronica is op eigen risico. Je kan wel een telefoon meenemen voor de twee- of driedaagse en die zal de leiding dan ook in bewaring houden tot wanneer je deze nodig hebt. Zoek dus eens thuis naar zo een oud baksteentje om mee te nemen, die gaan niet stuk! Ook boxen zien wij liever niet op kamp en worden in beslag genomen, ze zijn op het terrein sowieso niet toegestaan om de rust van de andere takken en de natuur niet te verstoren.

Snoep

Om de trend die we vorig jaar ingezet hebben verder te zetten, vragen wij om je kinderen geen snoep mee te geven. Al te vaak hebben we gezien dat kinderen met kilo’s snoep naar kamp afzakken en zo niet kunnen eten of slapen wanneer dit wel verwacht wordt. Ook is er vaak een groot verschil tussen wat kinderen meekrijgen, wat soms kan leiden tot jaloezie, frustraties en traantjes. Vanwege al deze redenen zullen de takken zelf snoepen kopen en deze op gepaste momenten (denk aan een siësta) uitdelen aan jullie kleine kapoentjes. Alle snoepen die toch meegestuurd worden zullen afgepakt worden en in de algemene snoepzakken voor iedereen terechtkomen.

Gezond verstand

Er zijn uiteraard nog dingen die niet kunnen, zoals weglopen van het terrein, vandalisme, bewust schade aanrichten aan materiaal van de eenheid,… Gezond verstand maakt duidelijk wat kan en wat niet.

Milieuvriendelijk kamp

“Een scout/gids staat open voor natuur en is milieubewust”

Een regeltje in de wet dat we erg belangrijk vinden en waar we dan ook hard aan proberen werken. Milieubewust zijn is een attitude en wij leren die maar al te graag aan aan onze vleermuizen! We dragen zorg van de prachtige natuur waar we een heel kamp mogen vertoeven en dragen hiermee ons steentje bij aan het behoud van een leefbaar, natuurlijk milieu.

Een van de concrete zaken die we reeds enkele jaren toepassen is het gebruik van mileuvriendelijke, biologisch afbreekbare zeep. WIJ voorzien zeep, shampoo en conditioner die zacht is voor de natuur en voor jezelf. Breng dus niet zelf je chemisch schadelijke zepen, shampoos, conditioners en dergelijke mee.

Daarnaast kochten we 2 jaar geleden een waterfilter aan, om wat te besparen op al die plastic flessen. We vragen dan ook om een genaamtekende drinkfles mee te nemen die dan kan gevuld worden met gefilterd water.

“Kill nothing but time,
leave nothing but footprints,
and take nothing but pictures”

Bezoekdag

Altijd al willen zien waar jullie sloebers 10 dagen lang vertoeven en hoe het er aan toegaat… Dan is de bezoekdag op 7 juli de ideale kans!! Op deze dag komen jong en oud te samen om te genieten van een heerlijke barbecue en worden ouders ondergedompeld in het kampleven van hun kind. Daarnaast is dit ook het moment om afscheid te nemen van onze jongste tak en van onze toekans. Vergeet dus zeker niet om deze datum met stip in je agenda aan te duiden als bevermama/papa en toekanouder.

Er zal plaats zijn ter plaatse om je auto te parkeren, maar ecologisch bewuste scouts als we zijn moedigen we zeker ook andere alternatieven en vooral carpoolen aan! Het is ook belangrijk dat je je eigen bord en bestek meeneemt voor jou en je kind (ook je kinderen die al op kamp zijn dus!), aangezien wij dit niet voor iedereen kunnen voorzien. Er zullen tafels en banken aanwezig zijn, maar door een verandering van uitleendienst zullen deze tekort komen voor alle mensen. Daarom vaardigen wij een warme oproep uit om ook kampeertafeltjes en stoelen (en eventuele partytentjes naargelang de weersomstandigheden) mee te pakken indien mogelijk. Dan ben je direct zeker van zitplaats!

Inschrijven voor de bezoekdag kan vanaf 18 mei tot en met 1 juli ten allerlaatste. Gelieve dit zo snel mogelijk te doen, want hoe meer tijd we hebben om voor te bereiden, hoe lager de kans op hongerige buikjes! Het is niet nodig om je kinderen die op kamp zijn in te schrijven, aangezien dit al in de prijs van kamp zit. Inschrijven kan je doen op de webshop (hier klikken).

Kampinfo per tak

Elke tak heeft zijn eigen kamppagina. Komende weken worden deze verder aangevuld, houd dus je takpagina zeker in de gaten zodat je helemaal op de hoogte bent!

Overzicht belangrijke data

Laatste besteldag shop: 19 juni
Voorkamp: 28 juni t.e.m. 30 juni
Kamp: 1 juli i t.e.m. 11 juli
Nakamp: 11 & 12 juli
Inschrijven: Ten laatste op 2 juni inschrijven!
Vertrek 1 juli: (kom af en toe een kijkje nemen, hopelijk is er dan al meer info)
Terukomst 11 juli: (kom af en toe een kijkje nemen, hopelijk is er dan al meer info)
Bezoekdag: zondag 7 juli (afhalen bevers en toekans)
Bagage afzetten: donderdag 27 juni, uur volgt nog
Bagage ophalen: vrijdag 11 juli, uur volgt nog
Camion laden: donderdag 27 juni om 18u
Camion lossen: vrijdag 12 juli om 18u