Scoutsgroep 200e FOS De Vleermuis

Menu

Kamp Paliseul 2019

Deze pagina is jouw wegwijzer doorheen de kampinfo. Klik op een link in de inhoudstafel om naar de betreffende paragraaf te springen.

Ervaar je mee?

Dat riepen we met z’n allen het hele jaar lang in de vierkantsformatie en ervaren hebben we zeker! De Bevers amuseerden zich een heel jaar te pletter met 11 fantastische leiding. De Welpen werden opnieuw één grote geweldige bende en de Wolven zagen voor het eerst in Vleermuisgeschiedenis het daglicht. De JVG’s leerden bij en gingen helpen bij Natuurpunt, de VG’s organiseerden een gezellige zeepkistenrace en de Seniors kwamen voor het eerst leiding geven aan de jongere takken. Als kers op de taart vierden we met de hele eenheid ons 25-jarig bestaan met een heus feestweekend. Dit jaar hebben we samen al flink wat ervaren, maar we hebben de beste ervaring voor het laatste gehouden: SCOUTSKAMP!

Dit jaar bouwen we ons Vleermuisdorp op in Paliseul, op een prachtig kampterrein omringd door bossen, velden en beekjes. Het enige wat nu nog ontbreekt zijn een 300-tal enthousiaste Vleermuizen, Bat-Parents, leiding, stam…. Kortom die leutige bende die er elk jaar opnieuw een onvergetelijk kamp van maakt!

Neem zeker eens goed alle informatie door zodat je helemaal klaar bent om op 1 juli op kamp te vertrekken en vergeet daarbij ook de pagina van je eigen tak niet eens te lezen voor extra info.

Wij hebben alvast immens veel goesting om op kamp te gaan!

Breek het gelid,

krak!

Jullie leiding

Vertrek en terugkomst

Joepie, tijd om te vertrekken! Geen betere manier om kamp stevig in te zetten dan met je beste vrienden naar de andere kant van België te treinen. Hieronder vind je de uren waarop jullie verwacht worden, de uren voor de terugkomst worden later nog meegedeeld. Het is elk jaar weer een gigantische volksverhuizing en daar komt dus wel wat werk bij kijken, zorg er dus zeker voor dat je op tijd bent!

Vertrek: maandag 1 juli
JVG + VG: ten laatste om 08u00 aan station Gavere-Asper
Bevers + Welpen + Wolven + Seniors: ten laatste om 09u30 aan het station van Gavere-Asper!
Aankomst: donderdag 11 juli
We komen toe om 16:15 aan het station van Gavere-Asper

Net zoals de afgelopen jaren vertrekken we in twee groepen, dit om het onszelf en de NMBS een beetje gemakkelijker te maken.

Terug naar inhoudsopgave

Adres post

“Bel me, schrijf me, laat me vlug iets weten…”, leerden we van Luc Steeno en Sandra Kim. Omdat wij als scouts graag een beetje authentiek blijven, kiezen we voor optie twee!
Het is altijd leuk om een kaartje of briefje te krijgen van het thuisfront, maar vanaf dit jaar willen we jullie vragen om geen pakketjes op te sturen. We merken de voorbije jaren wel vaker dat kinderen grote pakketten met snoep, frisdrank, cadeaus enzoverder toegestuurd krijgen. Dit is absoluut niet nodig op een kamp van 10 dagen en zorgt voor veel extra afval. We willen tevens vooral het contrast vermijden met kinderen die weinig of geen brieven ontvangen. Wie toch iets extra wil meenemen, kan dit nog steeds op bezoekdag!

Hieronder vind je het adres om postkaartjes en brieven naartoe te schrijven:

ADRES
Mr. Jean-Marc Lambert
Scouts 200e FOS De Vleermuis (niet vergeten te vermelden!)
t.a.v. Naam + voornaam + tak (bevers/welpen/wolven/jvg/vg/seniors)
Rue d’Offagne 38
6850 Paliseul

Let wel op: de post werkt niet altijd even snel, dus verstuur alles op tijd! Post die na het kamp nog toekomt heeft bijzonder weinig nut en is niet zo aangenaam voor de eigenaar van het terrein!

Terug naar inhoudsopgave

Hoe vind ik het kampterrein?

Het kampterrein vinden, elk jaar weer een hele odyssee! De jaarlijkse queeste leidt dit jaar naar Paliseul in de provincie Luxemburg.

De echte padvinder heeft uiteraard genoeg aan deze coördinaten:

49°5’17.1“N 5°07’50.7“E

Het adres:
bq. Rue d’Opont, 6850 Paliseul

Terug naar inhoudsopgave

Contact met het kamp

Als je om een dringende reden contact wil opnemen met het kamp kan je dit op onderstaand nummer. Als de ontvangst goed is, kan je dit nummer 24/24 bereiken. Is dit nummer toch onbereikbaar, dan kan je op deze pagina de gsm-nummers terugvinden van alle leiding.
We vragen dus wel dit enkel te doen als het echt nodig is, uiteraard staan we steeds klaar om te helpen bij problemen, maar kamp is al een hele organisatie en we gunnen onze eenheidsleidster ook een beetje rust ;).

Simia (EL): 0476 38 91 48

Terug naar de inhoudsopgave

Inschrijven

We weten ondertussen al dat we op kamp gaan en waar we dat gaan doen, maar hoe kunnen we dan mee? Je kan natuurlijk enkel mee op kamp als je bent ingeschreven en dat doe je als volgt.

Je vult het inschrijvingsformulier in op deze link en betaalt het inschrijvingsgeld voor de tak van je kind (zoals je hieronder ziet).

OPGELET: doe dit ten laatste op 19 juni! Wie later dan deze datum inschrijft, moet 15 euro extra betalen.

Hoeveel kost zo’n kamp?

  • Bevers: 105 euro
  • Welpen: 135 euro
  • Wolven: 135 euro
  • JVG: 135 euro
  • VG: 135 euro
  • Seniors: 135 euro
  • Leiding: 55 euro
  • Helpende handen: dagtarief (zie hieronder)

Rekeningnummer: BE96 8913 7414 7905
Mededeling: kamp + naam en voornaam + tak

Helpende handen, foerage en stam betalen 10 euro per dag, maar met een maximumprijs van 55 euro. Als voorbeeld: ga je 3 dagen meer, dan betaal je 30 euro. Ga je 6 dagen (of langer) mee, dan dien je 55 euro over te schrijven.

Sinds enkele jaren worden helpers op kamp via FOS automatisch verzekerd . De dag- of ‘light’ verzekeringen van vroeger hoeven dus niet meer!

Inschrijven gebeurt ook voor hen vóór 19 juni door het “formulier”: in te vullen en het geld over te schrijven naar onze rekening.

Rekeningnummer: BE96 8913 7414 7905
Mededeling: kamp/voorkamp/afbraak + naam en voornaam + helper/foerage/stam

*schrappen wat niet past

Terug naar inhoudsopgave

Voorkamp en afbraak

Het is altijd een beetje magisch om na een heuse staptocht naar een afgelegen veld in Wallonië toe te komen en er een heel terrein vol tenten, constructies en een toren te zien: ons vleermuisdorp! Dat vleermuisdorp komt er echter niet zomaar en gaat nadien ook niet gewoon weg. Daarvoor zijn dan voor- en nakamp, minstens even plezant als kamp!

We sjorren, boren en bouwen er met een hele bende 3 dagen op los om het dorp te laten verrijzen. Na 10 prachtige dagen kamp zorgen we dan dat alles weer veilig naar Dikkelvenne wordt gebracht.

Iedereen (behalve leden) die graag eens de echte kampsfeer wil komen opsnuiven is meer dan welkom om de helpers te vervoegen.

  • Data voorkamp: vrijdag 28 juni t.e.m. zondag 30 juni
  • Data afbraak: vanaf woensdag 10 juli t.e.m. vrijdag 12 juli

Wie hierbij graag wil helpen laat zeker iets weten aan Stefan Hooft, de nieuwe verantwoordelijke:

stefan.hooft@adultimagroup.com
0471/08 27 37

Daarnaast vragen we ook hier om in te schrijven. Hoe je dat doet, kan je hier lezen.

Terug naar inhoudsopgave

Bagage

Voor je verder leest, willen we vragen om de valiezen te beperken tot wat je echt nodig hebt (zie het lijstje!). De valiezen lijken elk jaar wel een beetje groter te worden, wat meer plaats inneemt in de tenten, meer zeulwerk is voor de leiding en lastiger is voor jezelf om toch die ene t-shirt te vinden ;).

Laatste kampaankopen:
Sinds vorig jaar werken we met onze online-shop. Alle bestellingen die geplaatst worden na afsuiter kunnen opgehaald worden op donderdag 27 juni, tijdens het bagage brengen. Probeer dit echter niet té last minute te doen zodat er genoeg tijd is om alles te bestellen.

Bagage brengen:
op donderdag 27 juni tussen 17u30 en 18u kan je jouw bagage komen afzetten op de parking van het voetbalterrein in de Hofkouterstraat. Breng dan reeds zo veel mogelijk bagage mee, zodat je een minimale hoeveelheid mee moet sleuren op de trein. Probeer ook zover het kan je bagage in één tas te steken, dit is makkelijker om te stapelen en zorgt voor minder stress op kamp door verloren slaapzakken en matjes.

We laden op dit moment ook al onze balken in, iedereen is meer dan welkom om hierbij een handje te helpen!

Bagage afhalen:
Na het kamp kan je je bagage oppikken op vrijdag 12 juli tussen 17u30 en 18u aan het scoutslokaal. We laden dan ook opnieuw onze balken uit, wederom is alle hulp welkom.

Bagage voor op de trein:
Maandag trekken we allemaal met de trein naar Paliseul. Je hele valies ligt al op je te wachten op het kampterrein, dus probeer je bagage op de trein zo minimaal mogelijk te houden.

  • lunchpakket!
  • kids-ID
  • identiteitskaart
  • medische fiche (indien nog niet afgegeven)
  • regenjas
  • Genaamtekende drinkbus : het is de bedoeling dat je deze het hele kamp gebruikt, zo kunnen we op het vele plastiekafval besparen. (Lees: ook voor oudere takken)

Bagage voor op kamp:
Alle andere bagage die niet mee moet op de trein, vervoeren wij veilig naar Paliseul. Nogmaals een herinnering om alles in één zak te steken, dat maakt het makkelijker voor ons en jezelf!

Daarnaast zouden we zeker nog een warme oproep willen doen om ALLE kledingstukken te NAAMTEKENEN, zodat verloren voorwerpen snel hun eigenaar terug vinden.

Mee te nemen in de grote valies:
Op deze lijst vind je een opsomming van alles wat je nodig hebt om op kamp te gaan, vul deze gerust nog wat aan of varieer de aantallen afhankelijk van de weersvoorspelling. Check zeker ook de pagina van jouw tak voor andere speciallekes zoals verkleedkledij.

Slaapgerief

  • Slaapzak en fleece dekentje
  • Veldbedje (BEVERS en WELPEN)
  • Matje (Vanaf WOLVEN)
  • Hoofdkussen
  • Pyjama

Kledij

  • PERFECT UNIFORM! (hemd en das)
  • 3 warme truien
  • 3 korte speelbroeken
  • 3 lange speelbroeken
  • 5 T-shirts
  • Regenjas (!)
  • Zwemkleren
  • Onderbroeken (tip: vergeet geen extra’s voor ongelukjes, kan bij alle takken gebeuren!)
  • 12 paar sokken
  • Verkleedkleren volgens jullie takthema
  • Zonnebril en petje

Was- en plas

  • Tandenborstel en tandpasta
  • Washandje
  • Zonnecrème
  • Badhanddoek
  • 2 Keukenhanddoeken
  • Persoonlijke (hygiëne)spullen
  • WIJ VOORZIEN ECO-ZEPEN, jullie hoeven dus geen zeep, shampoo en dergelijke mee te nemen!

Schoenen

  • Stapschoenen
  • Sportschoenen
  • Eventueel waterschoentjes
  • Sandalen
  • Eventueel laarzen als er veel regen voorspeld wordt

Allerlei

  • GAMEL, BESTEK EN BEKER vanaf JVG!!!
  • Zaklamp
  • Linnenzak
  • Briefpapier, enveloppen, postzegels en schrijfgerei
    (tip: schrijf op voorhand al adressen op de enveloppen en kleef er al een postzegel op!)
  • Eventueel een boekje, stipverhaaltje of spelletje

Terug naar inhoudsopgave

Magda? Danie!

Magda en Danie, al jaren goede vrienden van onze scouts, helpen jullie bij de DO’s en DONT’s van een scoutskamp. Onder het motto ”goede afspraken maken goede vrienden” leggen ze je hieronder enkele van onze afspraken uit. Net zoals op zaterdag zijn er ook op kamp bepaalde regels. We zijn hier steeds streng, maar rechtvaardig in en hebben er het volste vertrouwen in dat jullie deze regels zullen naleven.

Drank en drugs:
Het is voor leden volstrekt verboden eigen drank mee te brengen. VG’s & seniors krijgen op bepaalde momenten kans een pintje te drinken, dus zelf drank meebrengen is een enkele reis naar huis reserveren.

Drugs, daarover bestaat zowaar nog een pak minder discussie. Drugs in bezit of gebruik: ticket naar huis met hoogstwaarschijnlijk nog een staartje volgend scoutsjaar. Zoals een wijs man ooit zei: “Scouts is kicken zonder drugs”

Zakmes:
Vanaf JVG’s mag je een zakmes meebrengen, op voorwaarde dat je je teervoet hebt. Een teervoet betekent niet dat je een diploma ‘ik-doe-onnozel-met-mijn-mes-als-ik-dat-wil’ op zak hebt. Hier voorzichtig en verantwoordelijk mee omspringen, is dan ook vanzelfsprekend.

Vroeger naar huis?
We staan er op dat het kamp vanaf de welpen duurt tot 11 juli. Bevers en enkel bevers mogen naar huis op bezoekdag. Indien er een goede reden is waarom u uw zoon of dochter liever wat vroeger naar huis ziet komen, dan vragen wij u vriendelijk, maar met klem om dit voor het kamp met de takleider in kwestie te bespreken. Het kamp is immers geen aanbieding à la carte, maar een totaalpakket. Lieve mensen als we zijn, zijn we uiteraard bereid rekening te houden met uitzonderlijke omstandigheden, bespreek deze dus zeker met de takleider. Wanneer een kind ziek wordt of zich kwetst op kamp zullen we uiteraard met u als ouder overleggen of het gepast is dat uw zoon of dochter op kamp blijft.

Vuur:
Een 100 % scout mag dan wel 5 % fikkiestoker zijn; je hebt geen eigen aansteker of lucifers nodig op kamp. Vuur maken of roken in de slaaptenten is enorm gevaarlijk (slaapzakken zijn vaak licht ontvlambaar). Daarom is dit absoluut verboden. Dit resulteert in een zware sanctie (enkele reis Ardennen – Gavere-Asper). De leiding zorgt dat er op veilige manier natuurlijk wel kampvuren komen, dus ook de fikkiestokers komen aan hun trekken.

Elektronica:
Elke tak maakt zelf afspraken over elektronica. De algemene regel is: neem het niet mee, want je hebt het niet nodig en het kan kapot gaan. Als je het toch mee hebt en het verstoort de werking, dan zal de leiding zo vrij zijn om jullie spullen bij te houden tot het einde van het kamp. VG’s en Seniors kunnen wel een GSM gebruiken bij de twee- of driedaagse (bij de JVG’s heeft de leiding antieke non-smartphones met 7 dagen aan batterij voorzien voor de twee- of driedaagse). Als je om die reden toch een gsm zou meebrengen, kan je hem in bewaring geven bij je leiding.

In alle andere gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor wat je meeneemt en hoe het eventueel sneuvelt…

Snoep
Het kan wel eens leuk zijn om tijdens de siësta eens een snoepje te eten in de tent, maar overdrijf hier niet in. We zien vaak kinderen met kilo’s snoep toekomen op kamp, wat dan op bezoekdag vaak nog wordt aangevuld. De kinderen krijgen van ons een lekker vieruurtje en daarbovenop een dessertje na de warme maaltijd. We zouden dus willen vragen om je kind geen enorme hoeveelheden snoep mee te geven. Lees ook zeker eens de kampbrief op kamppost van jouw specifieke tak, omdat er mogelijks extra regels hieromtrent zijn.

Gezond verstand:
Er zijn uiteraard nog dingen die niet kunnen, zoals weglopen van het terrein, vandalisme, bewust schade aanrichten aan materiaal van de eenheid,… Gezond verstand maakt duidelijk wat kan en wat niet.

Terug naar inhoudsopgave

Milieuvriendelijk op kamp

“Een scout/gids staat open voor natuur en is milieubewust”

Een regeltje in de wet dat we erg belangrijk vinden en waar we dan ook hard aan proberen werken. Milieubewust zijn is een attitude en wij leren die maar al te graag aan aan onze vleermuizen! We dragen zorg van de prachtige natuur waar we een heel kamp mogen vertoeven en dragen hiermee ons steentje bij aan het behoud van een leefbaar, natuurlijk milieu.

Een van de concrete zaken die we reeds enkele jaren toepassen is het gebruik van mileuvriendelijke, biologisch afbreekbare zeep. WIJ voorzien zeep en shampoo die zacht is voor de natuur en voor jezelf. Breng dus niet zelf je chemisch schadelijke zepen, shampoos, conditioners en dergelijke mee.

Daarnaast kochten we 2 jaar geleden een waterfilter aan, om wat te besparen op al die plastic flessen. We vragen dan ook om een genaamtekende drinkfles mee te nemen die dan kan gevuld worden met gefilterd water.

“Kill nothing but time,
leave nothing but footprints,
and take nothing but pictures”

Terug naar inhoudsopgave

Bezoekdag

Terwijl wij ons op kamp te pletter amuseren, kwijnen al die eenzame oudertjes langzaam thuis weg… Maar geen zorgen! Zoals altijd is er ook dit jaar de bezoekdag voor iedereen die maar wil komen. Je kan eens van dichtbij kijken naar alle constructies, de mooie omgeving, de HUDO uitproberen en kortom dus een dagje de kampsfeer ervaren. Op zondag 7 juli zijn alle mama’s, papa’s, oma’s, opa’s, broers, zussen, konijnen enzovoort welkom op ons kampterrein voor een heerlijke BBQ en hopelijk een even heerlijk weertje.

De bezoekdag start om 11u30 met een knallende vierkantsformatie en wordt om 17u opnieuw afgesloten met een tweede vierkant.

Wat dat kost ?

  • kinderen -6 jaar: eten gratis
  • kinderen van 6 tot 12: 9 euro
  • volwassenen: 14 euro
  • kinderen die mee zijn op kamp, hoeven niet te betalen!

Breng zeker een bord, bestek en keukenhanddoek mee. Indien je toch eigen eetgerei vergeten zou zijn, heeft de scouts nog borden en bestek ter beschikking maar we vragen hiervoor 3 euro. Je hoeft echter geen eigen drank mee te brengen (we vragen jullie dan ook dit niet te doen), er wordt meer dan genoeg gekoelde drank voorzien aan democratische prijzen! Je kan op bezoekdag zowel cash als met payconiq betalen.

Inschrijven voor de bezoekdag doe je vóór 2 juli via de webshop Schrijf je toch later in, dan betaal je 5 euro extra!

Terug naar inhoudsopgave

Hulp gevraagd

Kamp is elk jaar weer ongelooflijk plezant, maar het is ook een serieuze organisatie waar dus flink wat hulp bij kunnen gebruiken!

Voorkamp en afbraak:
Wie op het kampterrein een handje wil komen helpen tijdens opbouw of afbraak, is meer dan welkom. Hier vind je meer info over voor- en nakamp.

Laden en lossen van de camion:
Gert Snel is een toffe gozer die ons dit jaar alweer een fantastische dienst bewijst door met één van zijn camionnetjes naar het kampterrein te bollen. Omdat zo’n camion zichzelf niet laadt, noch lost, hebben we daarbij wat hulp nodig… Jawel: U bent dé man of vrouw die we daarbij nodig hebben!

Concreet:

  • Laden: donderdag avond 27 juni vanaf 18u
  • Lossen: vrijdag avond 12 juli vanaf 18u

Terug naar inhoudsopgave

Kampinfo per tak

Elke tak heeft zijn eigen kamppagina. Komende weken worden deze verder aangevuld, houd dus je takpagina zeker in de gaten zodat je helemaal op de hoogte bent!

Terug naar inhoudsopgave

Hier een overzichtje van alle belangrijke data!

Voorkamp: 28 juni t.e.m. 30 juni
Kamp: 1 juli i t.e.m. 11 juli
Nakamp: 12 juli
Inschrijven: graag voor 19 juni
Vertrek 1 juli: 8:00 (VG en JVG), 9:30 (rest)
Aankomst 11 juli: 16:15
Bezoekdag: zondag 7 juli tussen 11u30 en 17u
Bagage afzetten: donderdag 27 juni tussen 17u30 en 18u
Bagage ophalen: vrijdag 12 juli tussen 17u30 en 18u
Camion laden: donderdag 27 juni om 18u
Camion lossen: vrijdag 12 juli om 18u

Terug naar inhoudsopgave